dinsdag, april 02, 2013

Restaurant Veranda en de foodbloggers

Er zijn voldoende redenen om richting Veranda in Berchem te trekken, niet het minst omdat Davy Schellemans daar meer dan behoorlijk in de potten staat te roeren. Dat zijn keuken even voortreffelijk als toegankelijk is bijvoorbeeld, het signaal om een beetje foodie met veel 'goesting' te doen terugkeren.

Het nadeel van zo'n uitgekiend talent om smaken samen te brengen en pareltjes van gerechten te produceren is natuurlijk dat de focus zich wel eens tot exact dat durft te beperken. En dat is jammer want ook 'de zaal', hoe casual deze ook mag lijken, staat op hoog niveau mee te draaien. Vakkennis, enthousiasme, het druipt er vanaf en dat weet ik wel te smaken. Zodra Daan zijn lofzang over de vele puike wijntjes afsteekt en vol passie de gerechtjes presenteert voel je dat de keuken/zaaltandem aardig aan het bollen is. Alles klopt noemen ze dat!

En petit comité waren we al eens met enkele foodbloggers gezellig gaan eten maar afgelopen vrijdag was het van een andere orde. Met 16 mochten we ondervinden dat in Veranda  werkelijk 'alles klopt'. Niets dan blije gezichten.


Genieten in de Veranda © Thomas Van de Water

Zodra ik de Guldenvliesstraat inwandel en daar de letters Veranda zie staan weet ik dat mijn avond goed gaat zijn. Telkens weer ik een eerste stap binnen zet voelt dat om één of andere reden als thuiskomen. Hetzelfde gevoel dat ik trouwens ook heb als ik voet aan land zet in Barcelona maar dat terzijde. De combinatie van ongedwongenheid, rock 'n' roll, lekker eten, goed gezelschap... daar zal het hem aan liggen. Ja, thuiskomen, ik doe dat graag. Zeker in Veranda.

Voorafjes, voorgerechtjes, extraatjes, hoofdgerechten en desserts, laat ik dat voor een keertje eens niet van naaldje tot draadje bejubelen maar gewoon, de foto's van Thomas Van de Water voor zich laten spreken. Een machtige dijonaise bij de kabeljauw, een zalige butternutcrème bij het tweede voorafje, die fijne vichyssoise of de sabayon van citroen... allemaal winnertjes, stuk voor stuk! Met veel plezier ook een zeeëgel naar binnen gespeeld. Ik gok dat daarmee die rekening wel vereffend is na mijn onfortuinlijke trap op gezegd zeedier in Italië enkele jaren geleden.

Genieten in de Veranda, foto's © Thomas Van de Water

Het staat als een paal boven water, deze keer gaat het geen jaar meer duren dat ik Davy en de zijnen terug opzoek. Vriendin is alvast vragende partij. En dat ik niet zo goed ruim op voorhand kan reserveren mag geen probleem zijn, zet mij maar op de permanente reservelijst.

Dat het plezant was met al die foodbloggers, ook dat was een feit. Onder fashionistas mag het er dan wel bovenhands opzitten, daar is bij al die foodies alvast anders. Misschien moeten we dat ook meer doen, zo gezellig samen iets eten of drinken! En dat het niet per sé Kim of Frank moeten zijn die hier initiatief in neemt.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...