dinsdag, juni 19, 2012

Vin Perdu, vier gangen genieten

Een blik in de historiek van Coolinary leert me dat hier nog nooit een stukje heeft gestaan over de Oud-Turnhoutse parel Vin Perdu. Straf is dat! Na enkele te duur betaalde troosteloze maaltijden in de US was ik zondag maar wat blij mijn voeten onder tafel te schuiven bij één van de 'Jeunes Restaurateurs d'Europe'.

Een 'zondagmenu' volgens all-in formule, dat is dus aperitief, begeleidende wijnen en koffie inbegrepen. Daar kun je niet mee sukkelen.  59 € voor 3 gangen, 76 € voor 4 en 89 € voor 5, dat lijkt ons alvast meer dan schappelijk geprijsd.

Het huisaperitief, een glaasje cava, kreeg gezelschap van twee mooie amuses. Het eerste was een 'tartaar van coquille met geperste varkenskop, mosterdzaadjes en mosterdpoeder'. Coquilles, het past toch maar mooi in het rijtje producten (naast tonijn, zalm of een mooi stuk vlees) die je mij zowel als tartaar, carpaccio en gebakken mag voorschotelen. Dit smaakte naar meer.

Tartaar van coquilles met geperste varkenskop

En meer kregen we. Hapje twee was een 'maatje met gel van tomaat en een fris komkommersoepje'. De smaakpapillen aangescherpt, wij waren klaar voor dat menuutje. En in afwachting daarvan viel er van heerlijk krokant brood te genieten. Beetje olijfolie, grof zeezout en peper... hmmm.

Maatje, gel van tomaat, komkommersoepje

Het eerste gerecht, 'rode mul met asperges, tomaat en grijze garnaal' zag er niet alleen veelbelovend uit, het was ook direct een schot in de roos. Zelden zo stil aan tafel. De heerlijk krokant gebakken rode mul werd perfect aangevuld door de 'stoverij' van beetgare asperges, zilte grijze garnalen en stukjes tomaat. Favoriet van vriendin, wat wil zeggen dat rode mul hier nogal eens op de weekmenu gaat staan.

Rode mul, asperges, grijze garnaal, tomaat

We zouden het bij drie gangen houden. 's Middags hadden we bij de mama al goed gegeten en als ik me niet vergis had ik mezelf ook voorgenomen er een kilo of vijf af te doen. Voornemens waar natuurlijk geen spaander van heel blijft als er 'kabeljauw met meringue van intvisinkt en inktvis' als optionele vierde gang op de kaart staat. Inktvisinkt, om één of andere reden intrigeert mij dat keer op keer. 

Er was er wel eentje die wat twijfels had bij de inktvisjes, maar die waren zo zalig zacht dat er na één keer proeven van twijfels geen sprake meer was. En met al die zachte zaligheden en gitzwarte lekkernijen zouden we de kabeljauw ei zo na over het hoofd zien. Perfect gegaard, wat dacht je. Mijn favoriete gerecht, dus reken maar van yes dat ik blij was dat we ook voor die vierde gang kozen.

Kabeljauw, meringue met inktvisinkt, inktvis

En ja, de kempen zouden de kempen niet zijn mocht er geen flink uit de kluiten gewassen gerecht de revue passeren. Dat mag uiteraard geen ramp heten als dat royaal geportioneerd gerecht een mooie stukje 'parelhoen met pasta, fijne champignons en zomertruffel' betreft. Grote porties, het is maar wat jammer  als je zo'n boterzacht stukje parelhoen met krokante korst moet laten liggen. Het zal me leren teveel van dat overheerlijk brood te eten. Mental note to self, do not fill up on bread!


Parelhoen

Langs de andere kant is het ook geen schande als je een klein stukje parelhoen opoffert om plaats te laten voor het dessert. En dat geldt zeker als je 'crème brûlée, mangobrunoise, ijs van passievrucht en crème van kokos' voorgeschoteld krijgt. Met een goede crème brûlée kan kan je bij mij niets verkeerd doen en dat ijs, jongens toch. Om duimen en vingers bij af te likken. Duimen en vingers zeg ik u!

Crème brûlée, mango, kokoscrème, ijs van passievrucht


Afsluiten deden we met thee, geserveerd in een Magisso kommetje dat ik als goede foodie onmiddellijk herkende. De enige reden waarom we zo'n theekopje nog niet in huis haalden was omdat het van kunststof gemaakt is en niet van porselein. Vriendin is er ondertussen zo door gecharmeerd dat het niet lang zal duren voor er hier zo plots twee staan. Lekkere koekjes trouwens ook bij de thee!

Vin Perdu, vier gangen genieten en dat op een steenworp van thuis. Meer moet dat niet zijn! En de ongedwongen babbel met de  uiterst sympathieke chef en de gastvrouw kregen we er gratis bij. Kempen Troef!

Vin Perdu
Steenweg op Mol 144
2360 Oud-Turnhout
014/ 72 38 10

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...