dinsdag, april 24, 2012

Rémy Martin VSOP Mature Cask Finish

Het zal mij maar weer overkomen. Op een cognactasting van het algekende huis Rémy Martin, onwetend postvatten naast Dominique Jousson - de internationale ambassadeur van de cognacgigant - en er vervolgens nog mee 'aan de klap' geraken ook. Als absoluut leek wat cognac betreft val je dan doorgaans genadeloos door de mand, al had ik nog een troef achter de hand. Een kleintje, maar desalniettemin een troef. 

Ik vertelde mijnheer Jousson vol enthousiasme over de twee katten van mijn vader, de ene Rémy, de andere Martin genaamd. Het ijs was onmiddellijk gebroken, mijn hippe cocktail op basis van cognac en gember had ik dubbel en dik verdiend. Niet direct een flatterende foto van de barman maar het mag gezegd, hij schudde de beste cocktails uit zijn mouw.

Bar @ Ten Bosch House

Cocktails op basis van sterke drank en vervolgens cognac proeven... op een nuchtere maag durft dat al eens  verkeerd uitdraaien. De toastjes met gerookte zalm, de kreeftenbisque en de foie waren dan ook meer dan welkom.

Gerookte zalm, foie, kreeftenbisque

Het moet zo'n vijfentwintig jaar geleden zijn - mogelijk zelfs dertig - dat ik samen met de neefjes en nichtjes cafeetje speelde bij de grootouders in de Rubensstraat.  De volledige barkast werd er leeggehaald, op tafel uitgestald en vervolgens per glas verpatst aan de nonkels en tantes. Het viel op dat vooral de nonkels zich de cognac lieten welgevallen. Waarschijnlijk omdat we het glas, zo'n grote bel, veel te kwistig inschonken.

Net om van dat stoffige 'cognac is voor de nonkels' imago af te raken is Rémy Martin hun uiterst sympathieke charmeoffensief begonnen. Zo verdwijnt de iconische mat groene fles welke 40 jaar onveranderd is gebleven en komt er een hippe, nieuwe fles in de plaats. De V.S.O.P. zelf (Very Superionr Old Pale) wordt niet alleen omgedoopt tot - opgepast, een mondvol - VSOP Mature Cask Finish, zelfs de smaak werd aangepast.

VSOP Mature Cask Finish

We werden door Dominique Jousson ingewijd in de wondere wereld van Rémy Martin Cognac. Van de voornaamste druiven (Ugni Blanc) over de twee distillaties tot de eiken vaten uit de Limousin waar de nieuwste Mature Cask Finish een extra jaartje op mag rijpen. Uit één boom krijgt een beetje vakman tot twee vaten van 350 liter en leeg is zo'n vat al gauw 600 € waard. Ze gaan zo'n 60 jaar mee en de kelder van Rémy Martin ligt er ongetwijfeld vol van.

In een filmpje kregen we Pierrette Trichet te zien. Deze dame beheert de kelderreserves van Rémy Martin en is nog maar de vierde keldermeester in de laatste 100 jaar. Om maar even te wijzen op de exclusiviteit van haar functie als schatbewaarder,  waar passie en talent onontbeerlijk voor zijn.

In de tussentijd werden onze glazen gevuld met de 'oude' VSOP en de nieuwe VSOP Mature Cask Finish. Niet dat wij kenners zijn - we kregen een spoedcursus - maar een subtiel verschil tussen de twee was toch duidelijk merkbaar.

Rémy Martin - proef het verschil

De cognacglazen gezien trouwens? Smalle glazen en geen bel. Zo'n bel dateert nog uit de tijd dat er geen centrale verwarming was en diende vooral om de temperatuur bewaren. Nadeel was dan weer dat de aroma's niet volledig tot hun recht kwamen. Smalle glazen is de boodschap, zeg dat ik het gezegd heb.

En omdat brood bij een tasting van een gerenommeerd huis wat aan de magere kant is konden er nog enkele hapjes af. Een frisse tartaar van coquilles bijvoorbeeld. 

Tartaar van coquilles

Ondertussen waren we terug overgeschakeld op cocktails, uiteraard op basis van de cognac van onze gastheer. In goed gezelschap drinkt een mens al wat vlotter dus de barman van dienst draaide plots in overdrive. Cognac Mojito, nog eentje met gember en om af te sluiten een zoete dessertcocktail met aardbeien. Cocktails op basis van sterke drank en cognac proeven, van een nuchtere maag was al lang geen sprake meer!

Scampi - Cognac Gember cocktail

Cognac, ik heb er aardig wat van opgestoken en dat was de bedoeling denk ik. Niet dat ik nu dagelijks 's avonds van mijn glaasje ga nippen, maar lang zal het alvast niet duren voor die gekregen VSOP Mature Cask Finish - waarvoor dank - wordt aangebroken. Wanneer ik mijn receptjes voor die overheerlijke cocktails krijg bijvoorbeeld. Aangename avond, Oona bedankt!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...